Chatham Marine Dockyard |
|Start |Pagina 1 |Pagina 2 |Pagina 3 |Pagina 4 |Pagina 5 | |
De Gannet is hier gebouwd in 1878 en is wereldwijd ingezet door de marine. Het is een zeilschip met stoom-hulpaandrijving. Bewapening met grote kanonnen en het bijzondere is de ophaalbare schroef in de kapiteinshut in het achterschip. Daar hing een takel om de schroefas naar boven te halen om zo minder weerstand te hebben bij het zeilen. |
In het tweede dok staat de Ocelot droog. Is hier gebouwd in 1962 en in dienst gebleven tot halverwege 80 er jaren. Wereldwijd ingezet voor speciale taken als luisterpost of basis voor het duiksqadron van de navy seals. |
Je kunt mee met een rondleiding, tenminste als je omvang niet te groot is om door de luiken te kruipen. Hier in de voorste torpedokamer wordt uitleg gegeven over het ontsnappingsluik. |
In een ruimte ter grootte van een autobus werkten en sliepen meer dan 70 man in 4 ploegendienst. Alles is zo klein en benauwd dat ik er al meteen beroerd van werd. |
In de centrale commandoruimte zijn liefst twee persicopen. Hier zat de scheepsleiding tijdens de vaart. Alle ruimte is opgeofferd aan meters, kranen, knoppen en klokjes. |
De stuurman zit in dit krappe hoekje tussen de klokken, uur na uur... in wachten van 6 uur. |
In de machinekamer staan twee turbo-krachtpatsers van ieder 3500 hp die zorgen voor de voortstuwing en het laden van de 300 ton zware accubatterij. |
Links de manouvreerstand van de machinist. Van hieruit werd de aandrijving van de boot geregeld, op diesel of op batterijen. De machinist heeft hier niet meer ruimte dan in een kleine telefooncel! |
naar boven volgende |