Voorbereiding

 Belgie

 Frankrijk

 Parijs

 Centre

 Bourgogne

 Beaune

 Saone

 Vogezen

 Maas


 Email

Nivernais.

post lezen Verder voert onze tocht ons. We moeten een beetje op schema blijven ondanks de zinderende hitte waardoor we alleen 's ochtends varen. In de namiddag hangen we onze 'zonnedouche' in de zon zodat we als de avond valt lekker warm douchewater hebben.
We passen ons aan aan de plaatselijke gewoonte en houden s' middags gewoon rust onder onze zonnetent. Om een uur of vier haal ik vers stokbrood wat ik dan belegd met geitekaas naar binnen schuif gevolgd door een flink glas wijn uit ons eigen vaatje. Wat een leven, ik zou hier wel willen blijven!

We nemen weer een dubbele sluis (2 x 8m) en het kleine aquaduct over het riviertje de Allier waarna we in Decize afmeren aan een heuse kade waar echter niet voldoende water staat. Met een uithouder lukt het wel en we blijven een paar dagen om hier rond te kijken. Decise ligt op een kruising van vaarwegen en hier is het weer tijd om de 'poste restante' op te halen en de berichten van thuis te lezen. Van hier kun je door de Nivernais met 1.20 diepgang het Canal de Bourgogne bereiken, het mooiste kanaal van Frankrijk dat dwars door de beroemde wijnstreek voert. We bekijken het stadje halen de post op en fietsen door de prachtige omgeving.

Canaux du Centre.

We bereiken dan de kanalen die samen het Canal du centre vormen. Paray le Monial We stoppen uitgebreid in de mooie bedevaartstad Paray-le-Monial waar juist een soort congres van gelovigen plaatsvindt.
Duizenden mensen die in tentenkampen overnachten. De stad barst letterlijk uit zijn voegen barst met al die pelgrims Hier zien we ook de meest kitscherige Kruisweg tentoonstelling die ik ooit heb gezien, maar ja...

Via Digoin bereiken we de mijnstad Montceau les Mines. Nergens is iets van mijnactiviteit te zien. In tegenstelling met een Belgische mijnstreek is hier alles netjes en schoon.
We zijn op het hoogste punt van het kanaal en gaan vanaf nu naar beneden naar de rivier de Saone. Het kanaal voert ons langs zonnige met volle wijnstokken beplante berghellingen.
uitgehakt Hier en daar passeren we een versmalling die in de rotsen in uitgehakt en waar je geen tegenligger kunt passeren.
Steeds informeren we bij de sluiswachters of er nog schepen in de buurt zijn want tegenliggers geven hier problemen. De bodem van het kanaal is pure rots en wanneer je raakt dan hoor je je schip krijsen wat niet bepaalt goed is voor je rikketik! Het schijnt toch dat ze vroeger goede schepen konden bouwen want we drijven nog steeds.
Voor vertrek had ik op de werf al een extra slijtplaat laten zetten op de plek waar ik het eerst verwacht de bodem te raken. Dat was dus niet voor niets!
Af en toe passeren we een keten van automatische sluizen die meestal goed werken. Er rijdt vaak iemand mee in het bekende renaultje met mobilofoon om bij storingen direct in te grijpen.

Beaune

Hospice de Beaune Het kanaal lijkt soms aan de bergwand geplakt en we komen door kleine dorpjes waar overal wijnboeren aan het werk zijn.
Dan passeren we een aquaductje over een druk spoorcomplex, onder een brugje door en we zijn in de haven van Chagny. We hebben even tijd en besluiten enkele dagen te gebruiken om van hier uit de streek te bekijken. De haven is ruim, oud en zonder fasciliteiten.
Alleen een waterkraan is er aangelegd. Wij liggen onder een eeuwenoude kastanjeboom die voor heerlijk schaduw zorgt. Hier leggen af en toe 'hotelspitsen' aan met steenrijke amerikanen die in alle luxe een trip maken door dit gebied.

wijntransport Met de trein gaan we naar Beaune, de beroemde wijnstad in Bourgondie en we bezoeken het evenberoemde bij het klooster behorende 'Hospice de Beaune', een goed geconserveerd 17e eeuws hospitaal wat zijn naam geeft aan de voor ons onbetaalbare wijnen die over heel de wereld verhandeld worden.
Namen als Meursault, Santenay, Nuit St Georges etc geven aan dat we hier in het allerheilige van de bourgognewijnen terecht zijn gekomen. Die wijnen zijn voor ons niet weggelegd maar het is toch mooi dat alles eens gezien te hebben.
Voor de toeristen worden de wijnvaten nog netjes met paard en wagen vervoerd door de stad.

  Naar boven volgende