Voorbereiding

 Belgie

 Frankrijk

 Parijs

 Centre

 Bourgogne

 Beaune

 Vogezen

 l'Est

 Maas


 Email



 KAART

Inleiding

Het is 1989.
We hebben allemaal nog wel wat van dat avontuurlijke bloed van onze voorvaderen door onze aderen stromen wat ons soms de kriebels bezorgt en de behoefte doet ontstaan even deze gereguleerde maatschappij te ontsnappen.
Dat is dan ook de reden waarom ik al enkele jaren 's winters de kaart van Frankrijk inkeek om een mogelijke mooie vaarroute te gaan plannen. Onze trouwe sleepboot de 'HYLKE', gebouwd in 1901, voldoet namelijk aan de afmetingen van een spits wat diepgang, breedte en kruiphoogte betreft en dus is het mogelijk om praktisch elk vaarwater in Europa te bevaren. De spits is naar mijn mening dan ook het enige echte Europaschip dat we kennen.
Het ziet er zo aanlokkelijk uit, al die mooie rivieren en kanalen in Frankrijk waar je ondanks de vele sluisjes toch een schitterende vakantie zou kunnen doorbrengen. Wat echter de meesten onder ons ontbreekt is de tijd. Door omstandigheden kreeg ik plotseling veel tijd en het plan om een verre en lange reis te maken kon werkelijkheid worden. Gelukkig zag mijn vrouw het ook wel zitten want anders was het hele feest niet doorgegaan. Om ons schoolfrans van vroeger weer en beetje op te halen begonnen we aan een cursus Frans voor beginners.
Ik wil proberen u in enkele afleveringen een beeld te geven van onze reis die uiteindelijk bijna 4 maanden heeft geduurd. Het zal een zeer beknopt verhaal worden want de plaatsruimte is beperkt. Wilt u meer weten dan kunt u altijd contact met ons opnemen want naast onze dagboekaantekeningen staan onze kaarten boordevol waardevolle opmerkingen.

Voor de statistieken eerst even enkele getallen.
Duur van de reis 4 maanden
Afgelegde afstand 2400 km
Motoruren 400
Brandstof 2600 liter
Sluizen 481
Tunnels 7
Aquaducten 5
en 4 scheepsliften.

Voorbereiding

op de helling Na eerst globaal een route op de kaart van de waterwegen van W-Europa te hebben uitgezet verzamelde ik zo veel mogelijk goede waterkaarten en inlichtingen-boeken over het Franse kanalensysteem. In een half jaar tijd werd het schip helemaal nagezien, tientallen reservedelen werden aan boord gesjouwd, zonnetenten gemaakt, grotere watertanks geplaatst en vlak voor vertrek konden we nog even de helling op om een andere schroef aan te hangen.

Onmisbaar bleken ook een hakentouw en een goede ladder te zijn. Verder sterke meerpennen, een extra lange tros en extra dikke autobanden om de kimmen te beschermen wanneer we tegen een stenen talud aanliggen. Gewoon te veel om op te noemen.
Via een adres in Parijs kreeg ik vroegtijdig de geplande stremmingen toegezonden en aan de hand van deze gegevens kun je eigenlijk pas definitief je route vaststellen. Het is namelijk erg onplezierig wanneer je plotseling voor een stremming komt te liggen die een maand duurt! Verder kunnen er onverwacht korte stremmingen optreden door ongevallen of gebrek aan onderhoud.

De waterkaarten die overigens van uitstekende kwaliteit zijn betrok ik van de Firma Harri te Amsterdam. Deze kaarten geven veel informatie in 4 talen dus je leert er nog gelijk Frans mee ook. Veel had ik ook aan het boekje 'Vakjargon' wat verkrjijgbaar is bij boekhandel 'De Beurs' te Rotterdam. Dat staat vol met nautische uitdrukkingen in 4 talen.
De kaarten werkte ik bij aan de hand van aantekeningen van een kennis die regelmatig in die buurten rondvaart. Dat betreft ligplaatsen, drinkwater, ondieptes en navigatieproblemen.

  Naar boven volgende